Omgaan met emoties

Zitten je emoties je in de weg? Met deze 5 tips ben je ze zo weer de baas.

Je bent boos op iemand omdat hij of zij kritiek heeft. Of je voelt je gelukkig, omdat iemand van wie je houdt op bezoek komt of je bent blij, omdat het mooi weer is, terwijl er regen voorspeld was. Je voelt je bijvoorbeeld schuldig omdat je eigenlijk heel boos bent op iemand. Je bent boos op jezelf, omdat je iets bent vergeten, je schaamt je omdat je je opdracht niet hebt uitgevoerd of je bent trots op jezelf, omdat je iets gedaan hebt waar je tegenop zag.

In deze blog geef ik 5 tips weg over hoe om te gaan met emoties. Door het toepassen van deze tips in jouw dagelijkse leven, zal je meer rust ervaren.

1.Herkennen van je emoties.

Emoties herkennen doe je niet zomaar. Er zijn wel honderden emoties, maar een veel daarvan liggen heel dicht bij elkaar. Deze worden ook wel de basisemoties genoemd.

De zes basisemoties zijn:

  • Boosheid
  • Afschuw
  • Angst
  • Vreugde
  • Bedroefdheid
  • Verrassing

Probeer je emoties te herkennen en niet uit de weg te gaan, maar onderzoek ze. Dat maakt de emoties minder belastend en het zorgt ervoor dat je lering kunt trekken uit je emoties.

2. Oordeel niet over je gevoelens: Veel mensen zijn geneigd om hun gevoelens te veroordelen. “Waarom ben je nu weer zo verdrietig”, Je moet je vuile was niet buitenhangen” of “Je hoeft toch niet zo bang te zijn!”. Dat zorgt er voor dat gevoelens er niet mogen zijn. Probeer gevoelens te accepteren zoals ze komen. Welk gevoel je hebt kun je niet beïnvloeden, hoe je er mee omgaat wel.

3.Onderzoek de link tussen je gevoel en je gedachten. Als je eenmaal gevoelens van een afstand kunt bekijken, kun je jezelf afvragen: “Waarom ben ik hier nu zo angstig voor?” of “Wat maakt me nu precies zo verdrietig in deze situatie?”
Mocht je er zelf niet uitkomen, raadpleeg een coach of therapeut. Een deskundige kan je begeleiden in het onderzoeken of verwerken van onderliggende trauma’s.

4.Wees lief voor je lichaam. Wetenschappelijk en holistisch gezien hebben gevoelens en het lichaam een wisselwerking. Daarom is het van belang om ook op je lichaam te focussen wanneer je je gevoelens beter wilt leren kennen. Voel je spanning vooral in je maag? Of komt het op in je borst? Dit soort  aspecten kunnen je meer inzicht geven in je eigen emoties, maar ook in de emoties van anderen.

5. Loslaten van je emoties
Laat je emoties toe en identificeer ze niet met jezelf.
Stel jezelf de vraag : “Hoe kun je hier anders tegen aankijken”?
Wat kan je doen om je emoties de baas te zijn?

Find your spirit,

– Naomi (Nana Abeniba) –


Reageer

Je e-mailadres wordt niet getoont